Select Page

Plăți ilegale, facturi „umflate” pentru piese și supraconsumuri de carburant sunt doar câteva dintre neregulile găsite în urma unui audit intern efecuat la autobazele și depourile STB, dezvăluie o anchetă Buletin de București despre culisele grevei de la STB care a paralizat traficul din București în ultimele două zile.

Controlul a fost realizat între 27 septembrie și 10 decembrie 2021, iar în urma lui au fost descoperite achiziții de piese pentru care există stoc mai mare decât necesarul maxim, furnizori care facturează în plus fata de cele livrate, contracte de furnizare piese valabile o zi în afara contractelor-cadru sau firme neagreate de Direcția de Achiziții care furnizează piese.

De asmenea, potrivit raportului intern la numeroase autobaze au fost înregistrate supraconsumuri de carburant. De exemplu, semnalează publicația Buletin de București, la autobaza Ferentari supraconsumul de motorină a crescut de la 4.035 de liti în luna noiembrie, la 9.647 de litri în luna decembrie. 

În total, pentru cele noua autobaze și depouri ale STB, supraconsumul a crescut între noiembrie și decembrie 2021 de la 18.699 litri, la 44.981 litri. Un calcul simplu arată ca la un preț mediu al motorinei de 6,5 lei, costurile pentru supraconsumul autobuzelor a însemnat doar luna trecută 292.376 de lei, adica aproape 60 de mii de euro. 

Ca urma a controlul, raportul care a fost avizat pe 10 ianuarie cerea schimbarea la nivelul STB a procedurilor de sistem pentru achizițiile publice.

Vasile Petrariu, liderul de sindicat care conduce greva și consilier municipal PSD, a declarat pentru sursa citată că nu cunoștea concluziile acestui raport.

„Nu am cunoștințe deocamdată pentru ca domnul director a dat dispoziție ca noi să nu avem acces la informații. E un lucru total ieșit din comun pentru ca noi reprezentăm forța de muncă și nu au ce sa ascundă față de noi. Mă voi interesa”, a explicat liderul de sindicat.

El a respins să orice supraconsum de carburant nu are legătură cu sindicatul pe care îl conduce ci cu conducerea STB.

„Acest manager nemaipomenit ar fi trebuit să-și dea demisia din momentul în care a constatat aceste lucruri și nu a luat măsuri. Încă un motiv în plus să plece. Nu are treabă sindicatul cu absolut nimic din toate aceste lucruri. Cauzele pot fi mai multe. Fie o defecțiune tehnică,  fie niște piese uzate și abia în ultimul rând suspiciuni. E o problema 99% artificială pentru ca ei nu dimensionează norma de consum”, a declarat Petrariu.

Directorul STB îl acuză pe Petrariu de furt de combustibil

Joi, în prima declarație publică, după declanșarea grevei generale, directorul STB, Adrian Criț l-a acuzat pe Petrariu că este implicat în furt de combustibil.

„Oare spune ceva legat de furtul de combustibil unde e parte, legat de repartizările făcute pentru a beneficia de drepturi salariale suplimentare liderii de sindicate, de faptul că salariile s-au dublat în ultimii patru ani, avem salarii cu 30% mai mari față de Voluntari”, a acuzat directorul STB.

El a lansat mai multe acuzații la adresa lui Vasile Petrariu. „Liderul de sindicat are incompatibilități. Au fost identificate mari afaceri în care este implicat, afaceri pe care le are cu STB prin centrul de sănătate și diferiți furnizori. Domnul Petrariu simte că a pierdut puterea, această societate este condusă, nu mai conduce sindicatul reprezentativ”.

Autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din Capitală au rămas și azi în depouri, în ciuda deciziei instanței de a suspenda greva STB declanșată joi. În ciuda deciziei Tribunalului București, sindicaliștii spun că nu vor reveni pe traseu până directorul STB nu demisionează. Acesta i-a invitat să negocieze contractul colectiv de muncă și a acuzat liderii de sindicat că manipulează angajații din interese personale.